Nykter utgång.

I lördags hade jag min första ”ofrivilliga” nyktra utgång. Det var julbord med några chefer och anställda ur Arkenkedjan och vi åt på Stadshuskällaren. Marie betalade. Det var verkligen jättemysigt och fint där! God mat också förstås! Hade nog lite flyt att det inte var fler folk för vi fick ett eget rum så vi slapp störas av andra :) Alltid skönt. För mig var de flesta obekanta men nya ansikten är alltid roligt. Eftersom jag inte kände så många och inte brukar gå ut med någon förutom Marie så kom det inga frågor om varför jag inte drack. Det var heller inte sådana dära jobbiga människor som ska hetsa en att dricka bara för att det är julfest.


Problemet med att vara en person som inte spottar i glaset är att det lätt blir misstänkt när man plötsligt inte dricker. Framförallt när man är nygift och varit tillsammans i närmare 10år. Det är flera år sedan folk började fråga när vi skulle få barn. Visst har det hänt att jag gått på fest nykter men inte så ofta. Jag har inte haft körkort så länge så ett glas vin har jag tagit för sällskapets skull även när jag haft för avsikt att vara nykter. Jag hade planerat att börja vara nykter allt oftare efter smekmånad och nyår men ändå dricka då och då för att förvilla omgivningen, men jag hann inte... ;P


Vi fick glögg när vi kom och här fick jag inblick i den fd alkoholistens komplicerade värld. När servetören skulle ställa ned mitt glas frågade jag om alkoholfritt för vi hade inte fått någon information om vad som serverades, ”det finns det också” svarade servetören då men han hade inget alkoholfritt alternativ på brickan och han frågade inte någon om de ville ha med eller utan alkohol. Han bara serverade. Allra sist kom han ut med ett glas alkoholfritt till mig. Jag gillar inte att de helt naturlig serverar glögg med alkohol utan att fråga. Glögg är en dryck som många till och med tycker smakar bättre utan alkohol. Man kan också få för sig att det är alkoholfritt när de inte frågar. Många nykterister har trillat dit på champagneskålen på bröllopet för att de vill smälta in och har sedan hamnat i baren hela natten. Dörren till alkoholismen står alltid på glänt.
Så även glöggen kan ställa till det för många nybliva nykterister och även för mig som nyligen blivit gravid och inte vill göra stor notis av att jag inte dricker.


Efter maten ville några ha baileys och Marie kom fram till mig och kollegan och frågade om vi ville ha. Marie hade innan sagt att hon inte kunde bjuda på massa alkohol, ville vi supa fick vi supa för egna pengar, vilket passade mig utmärkt eftersom jag då kunde skylla på ekonomin. Det sprack när hon ville bjuda på en stor baileys till efterrätt.


Marie: Vill ni ha baileys?
Anna: Ja tack!
Camilla: Nej det är bra för mig.


Maria tittar förvånat på mig. Hon har sett mig hälla i mig shot efter shot och sen en flaska vin på det och sen några shots till.


Marie: Är du säker?
Camilla: Ja! Jag har varit nykter hela kvällen, dumt att ändra det nu..


Marie är inte känd för att vara diskret, det vet alla som känner henne, så jag bara vänta på att hon skulle skrika rakt ut över hela bordet ”är du gravid!!!!??”. Hon gjorde inte det. Tack o lov! Hon viska inte ens. Eller frågade dagen efter när vi jobbade ihop. Men då var hon iof så bakis så tankarna gick nog inte rakt. Vi får se om det kommer någon fråga under de närmaste dagarna när vi jobbar...

Imorgon är det dags för första mvc tiden och jag tror det kommer bli mer verkligt för oss då och på så vis lättare att berätta för några till. I nuläget vet våra båda familjer och två kompisar. Det är inte på något sätt mer tryggt efter vi varit på mvc men det känns ändå så :P och som sagt så blir det mer verkligt om inte annat vilket kanske gör det lite lättare att formulera orden och berätta för fler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0