Tankar

Vad gjorde man innan Internet? Jag läser bloggar, jag läser forum och jag läser på hemsidor om graviditet. Jag är vetgirig. Vill veta allt, allt, allt. Det verkar finnas mycket oro om missfall, vilket jag kan förstå. Framförallt om man haft problem tidigare. Jag för min del känner inte någon oro.


Jag mår väldigt bra. Utöver halsbränna är det ingen större skillnad alls. Jag var trött en period under resan vilket jag kopplade till jetlag, och det kan fortfarande ha varit problemet! Det är dessutom en årstid då alla, precis alla, är trötta. Det är ingen som noterar om jag säger att jag är väldigt trött, inte ens jag själv.


Något känner jag i kroppen dock. Det är svårt att sätta ord för jag vet inte själv vad det är men det händer saker i mig. Mycket är på det menatala planet. Jag är dessutom en person som känner och mår genom magen. Är jag orolig är magen orolig, är jag glad är magen glad osv. Min styrka i nuläget är iaf att jag är lugn.


Hittade pyttelite blod i trosorna imorse. Det var först efter bad och fix som jag kom på att jag kanske ändå ska läsa lite om mindre blödningar under graviditet. Vet att jag skummat över det tidigare utan att reflektera närmare. Det stod att det var naturlig att känna sig väldigt orolig och att man kunde ringa mvc om man ville prata. Nej. Så kände jag inte. Absolut inte. Det stod också att det var väldigt vanligt och att det inte fanns någon anledning att kontakta någon om det inte fortsatte eller var rikligt. Jag har ingen blödning alls, det var bara det där lilla torkade från i natt. Ingen fara på taket med andra ord.


Skulle det vara fara på taket. Skulle det värsta inträffa och vi skulle få mf så skulle jag vara ledsen men jag skulle också se det som naturens makt att ta bort det som inte är friskt. För det är ju så att de mf som sker är i regel barn som inte är friska. Så säger dem iaf och jag väljer att tro på det.
Ett mf senare i graviditeten skulle förstås kännas mycket värre, det är skillnad att förlora ett foster innan v12 och efter v12.


Jag läste någonstans att så många som hälften av alla graviditeter leder till mf, varav de flesta sker under de allra första veckorna. Undrar om den statisiken stämmer. Otroligt många. O andra sidan så kan det ju vara så kanske att många får mf innan de ens vet att det är gravida, inget som säger att man ens tagit gravtest om det är så tidigt i graviditeten.
Vi försökte skaffa barn och hade med oss ett test på resan så jag kunde sluta dricka på en gång om det visade sig vara så, därav fick vi veta det så tidigt som det bara går att veta.



Kommentarer
Postat av: Angelica

Jag vet att du har en hel stab med familj och vänner som finns och svarar på frågor, men jag vill att du ska veta att jag bara är ett blogg inlägg, ett mail eller ett samtal bort om du undrar något =)

Är så himla glad för er skul och bara lääängtar efter att magen börjar puta ;)

Kram

2010-01-14 @ 20:19:53
URL: http://einebrant.blogg.se/
Postat av: C

Tack fina du =)

2010-01-15 @ 08:46:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0