Det här med trötthet och sömn.

Ni som har barn som orats av att jag inte vilar tillräckligt och ni som inte har barn som orats av att jag inte vilar tillräckligt, ni kan vara lugna. Det är ingen risk att jag inte vilar ordentligt, kroppen säger ifrån. Den somnar och där ligger jag maktlös över min sömn och låter drömmarna fånga mig.


Om det är något jag inte förstått innan så är det just det här med trötthet. Givetvis har jag respekterat de gravida som säger att de är trötta men jag har inte på långa vägar förstått vad de menar. Man kan inte ”bita ihop” och sova imorgon eller köra på ändå som man oftast kan göra vanligtvis. Att skjuta på vilan går inte, jag somnar. Så om jag inte kommer in till stan för den där fikan när jag faktiskt har flera timmar ledigt eller håller mig vaken på kvällen för att se klart OS så är det för att det helt enkelt är omöjligt. Än så länge har jag inte somnat i klassrummet men det har inte varit långt ifrån när det går mot eftermiddag och jag varit uppe sen halv sex, ändå ser jag alltid till att lägga mig riktigt tidigt kvällen innan. På tåget hem slocknar jag oftast en stund, valet att låta bilen stå var helt klart klokt! Är iaf inte lika mycket zombie när jag kommer hem längre.


Däremot är jag inte lika med på filosofin ”passa på och sov nu för när bebis kommer så får du inte sova längre”. Det är lite som det där ”passa på och gör massa saker nu” som vissa kör med. Det skulle vara jättebra om man kunde ha en sömnbank att spara sömntimmarna i och sedan plocka fram dem vid behov men eftersom det inte finns en sådan bank....varför ska jag sova 6 månader innan? Om inte kroppen kräver det förstås, som i mitt fall nu.


Kommentarer
Postat av: A

Jag tror seriöst att kroppen (en gravid/mammakropp iaf) har just en såndär sömn bank :) för när jag vänta K sov jag nio månader i sträck ungefär, men sen när hon kom och jag aldrig sov så var jag för det mesta inte alls särskillt trött. Iaf inte så trött som jag skulle ha varit om jag sovit (eller inte sovit) så under en annan period av livet :P

2010-02-18 @ 01:20:51
Postat av: C

Det kan ju även ha varit för att det kom ut en liten pärla och sömn plötsligt kändes väldigt värdsligt ;) :D



Nä men jag tror kroppen sköter det där själv. Jag är ju trött och sover, och i den mån tror jag kroppen är klok nog att ladda själv, när den kan. Jag blir bara så trött på dem som säger åt mig att gå och lägga mig så fort jag gör något. Om jag orkar och vill så gör jag. Det blir ltie dubbelt det där....Jag ska passa på nu men så fort jag gör något ska jag gå o lägga mig...

RÅden står mig i halsen ibland även om jag vet att de sägs av välvilja!!

2010-02-18 @ 05:55:10
Postat av: A

Det förstår jag absolut =)



Ja, lite försvarstal var det nog allt. Kände ett enormt behov att få skriva av mig, blir så less på alla som ska tycka å tänka och vara neggo. Så tack för alla fina ord =)

2010-02-18 @ 10:40:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0